måndag 13 juni 2011

En måndag på jobbet...

...en måndag är en måndag. Allt tar lite extra lång tid att sätta igång. Datorn, kroppen, hjärnan och...liksom alltihopa. Men när allt väl är igång, så går det riktigt bra. Jag kollar kalendern och ser framför mig en vecka med lite av varje. Intervjuer, möten, skrivande och en sommaravslutning :)

Idag har jag framförallt jobbat med att genomföra intervjuer enligt en metod som heter Community Readiness Model. Och just nu gör vi intervjuer med kommuner om deras strategiska folkhälsoarbete. Hela idén är att ta reda på hur pass "mogen" eller redo kommunen är att implementera eller utveckla ett förebyggande arbete. Förutom att det är roligt att genomföra intervjuerna och återföra resultaten till kommunerna (som genom detta får en bild av deras utgångsläge) så är det väldigt intressant att höra hur olika det kan se ut i olika kommuner. Eftersom det inte finns någon plikt att ha t.ex. en folkhälsoplanerare anställd så är det verkligen upp till kommunen att bestämma hur de organiserar förebyggande insatser. Men alla kommuner (utan att jag har gjort ngn totaltundersökning) jobbar i alla fall med något eller flera folkhälsoområden och det är ju så mkt som kan vara folkhälsoarbete...och vi folkhälsovetare vill ju att det ska finnas med överallt!

Jo, kanske ska säga att jag jobbar som utredare på Karolinska Institutet, så slipper ni fundera på det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar