onsdag 8 juni 2011

Livet som projektarbetande folkhälsovetare

Jag, Klara, tar nu över stafettpinnen i folkhälsostafetten, för att berätta lite om min vardag som projektanställd inom ett sex- och samlevnadsprojekt i Lunds Kommun.

Först, kort om min bakgrund (och pepp för de som är nyutbildade och tycker det känns svårt att få arbete!): Jag läste folkhälsovetenskap på Göteborgs Universitet och tog min fil kand examen 2008. Jag har alltid tänkt läsa vidare till en master men det har inte blivit av ännu - eftersom jag har haft jobb hela tiden sedan examen. Ska jag vara ärlig hade jag inga stora förhoppningar om att få arbete direkt efter en fil kand examen. Det är ju svåra tider och det kan ju vara en svår bransch! Men här kommer peppen: det ena arbetet har lett till det andra, och även om jag inte direkt fick göra saker som jag var utbildad för, så får jag göra det i min nuvarande anställning. Jag vet att jag inte skulle ha fått det här arbetet utan de två andra som jag hade innan. Så för er som tycker det känns trögt med jobbsökandet:

1. tänk på att det ena arbetet lätt leder till det andra

2. tänk också på att all arbetserfarenhet är värdefull och kan användas på olika sätt

3. sök även de jobb du inte riktigt tror att du kommer att få, för man vet minsann aldrig

4. våga söka jobb på annan ort än där du är bofast

(Det senaste gjorde jag, och nu veckopendlar jag mellan Göteborg och Lund. Helt klart värt den energi det tar att pendla, om man tågar till ett arbete som man tycker om!)


Livet som projektarbetande folkhälsovetare kan ju se väldigt olika ut, men såhär ser det ut för mig. Merparten av min tid spenderar jag ensam på mitt lilla kontor eller tillsammans med min kollega som är samordnande skolsköterska. Det är bara vi som arbetar inom projektet, plus projektansvarig som är skolläkare. Vi arbetar både administrativt och strategiskt och praktiskt, ute i skolor, där vi träffar elever och lärare. Vi undervisar inte själva utan hjälper lärarna få struktur på sitt arbete med sex och samlevnad.

Dock har den här veckan sett lite annorlunda ut. I måndags var det ju ledig dag så då cyklade jag racercykel och badade i en sjö. Hälsofrämjande, helt klart :) Igår deltog jag i ett nätverksmöte med folk från olika delar av landet. Vi arbetar med att ta fram en slags manual till skolor kring hur de bör arbeta med sex- och samlevnadsundervisningen. Det är ett roligt arbete som förhoppningsvis kommer att vara färdigt till hösten. Idag sitter jag och arbetar med en handlingsplan för en av de skolor som vi hjälper med deras sex- och samlevnadsarbete. Det är ett pilligt men roligt arbete! Imorgon ska vi till Malmö, jag och kollegan, för att träffa andra i Region Skåne på ett nätverksmöte. Det blir spännande, eftersom jag inte träffat alla ännu.

Denna vecka blir således ganska optimal för min del, en del ensamarbete och en del möten och nätverk! (Plus en röd dag, aldrig fel det heller, hur roligt jobbet än är!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar