måndag 9 maj 2011

Dagen som gått

Jag har fått äran att inleda det här intressanta projektet kallat Folkhälsostafetten. Det är inte första gången jag bloggar ihop med SFFF utan det gjorde jag även under Almedalen 2010 då föreningen var där och anordnade föredrag. Då som nyutexaminerad student (från Folkhälsovetenskapliga programmet med hälsoekonomi som jag gick på Sahlgrenska akademin i Göteborg) och nu som vikarierande hälsopedagog i Falkenbergs kommun. Sen jag började jobba här så har jag fått frågan från gamla studiekamrater titt som tätt vad jag gör om dagarna så det ska bli ett nöje att en gång för alla berätta. Mer eller mindre detaljerat.

Eftersom jag just nu har en paus mellan min vanliga arbetsdag och ett kvällsmöte tänker jag göra det riktigt lätt för mig och med facit i hand lista dagens arbetsuppgifter:

- Utvärdera vårt projekt Hälsofrämjande förskolor, vilket just nu innebär att ringa de fyra förskolorna för att hitta tider när jag kan komma dit och göra en muntlig utvärdering. Har även utfört en telefonintervju med en av de inblandade rektorerna för att se vad de tycker om Hälsofrämjande förskola so far. För mig som är ny i Falkenberg innebär ett sånt här projekt även att jag skrivit ut en karta från nätet, sökt reda på alla förskolors adresser och prickat ut dem på kartan för att hitta dit på egen hand och dessutom bokat bil för de förskolor dit jag inte kan cykla. Jag nämner det till alla studenter som läser den här bloggen för att skapa en förståelse för administrativa uppgifter.

- Sammanställa information om hur kommuner och landsting kan marknadsföra sig via webben och sociala medier. Var på en webbkonferens med SKL om sociala medier i förra veckan, mycket intressant info som jag ska ta med mig på ett regionalt föräldrastödsmöte senare i veckan.

- Hjälpa mig kollega att hitta riktigt bra nyhetsbrev och sidor om folkhälsa som man kan prenumerera på. Lovar att dela med mig av det här i ett inlägg så småningom.

- Fortsätta skriva på vår fördjupningsstudie om ungas psykiska hälsa, ett stort projekt som jag jobbar på ihop med en kollega från Region Halland. Vi har haft samtal med unga och ungdomsarbetare om vad som kan ligga bakom kommunens resultat i FHI's stora kartläggning om ungas psykiska hälsa.

- Ätit en glass. Min kollega var ute på ärende och kom tillbaka med glasstrutar åt alla på kontoret (vi är tre stycken) och sen pratade vi om havet under hela fikarasten. Sommarpeppen!

Och nu ska jag strax iväg på "en informell kväll", en träff där politiker, tjänstemän och arbetsgivare möter ungdomar (bland annat den brottsförebyggande ungdomsgrupp jag samordnar) för att diskutera villkoren på arbetsmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar