fredag 13 maj 2011

Förmynderi och trygghetsnarkomaner?

På seminariet i onsdags som Svensk förening för folkhälsa anordnade diskuterades huruvida folkhälsopolitiken behövs eller inte. Blir givetvis nyfiken på vad som sades med tanke på att författaren till en bok med titeln Glädjedödarna - en bok om förmynderi var med och debatterade. Boken släpps idag, om någon läser den så skriv gärna något här i bloggen om innehållet. Eller så struntar man i att läsa den, för att slippa få samma professionskris som jag fick efter att ha läst David Eberhards bok I de lättkränktas land tar ingen skit, en bok som ställer sig ganska kritisk till folkhälsoarbetet i Sverige. Och då är jag ändå ganska luttrad i min folkhälsoetik efter att ha haft moralfilosofen Bengt Brülde som lärare i kursen Etik och resursfördelning, där vi fick reflektera över vilka metoder som  är okej i strävan efter en bättre folkhälsa.


När jag ändå är inne på ämnet vill jag rekommendera en krönika om folkhälsoetik som Karin Johannisson skrev för DN för ett halvår sen; Hälsa som påbjuden livsstil. Där ställer hon sig frågan vem vill att jag ska hålla mig frisk och varför? Överlag tycker jag att Johannisson är en fantastisk skribent vars böcker och artiklar är av högsta relevans för folkhälsoarbetare, det handlar mycket om hur vi tolkar hälsa och hur socialmedicin förändrats genom historien. Läs en bok av henne så fort du har chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar