måndag 30 maj 2011

Fokus inom idrotten

Jag älskar idrott. Att röra på mig, att få se och beundra duktiga idrottsmän och kvinnor som kämpar och får den fantastiska möjligheten att hålla på med det som de tycker mest om och dessutom är riktigt duktiga på.

Det är klassiskt att prata om folkhälsa kopplat till motion och sport, just för att de fysiska aktiviteten har en så positiv inverkan på kroppen. Men den ger ju så mycket mer. Den sociala aspekten och det sociala nätverk som en individ kan bygga upp är fantastiskt. Inom SFFF tycker vi om att hylla civilsamhället och där hittar vi ju många idrottsföreningar. Tummen upp säger vi!

Men så händer något inom sporten som får en att direkt vänta tummen ner. För någon månad sen eller två så deklarerade Internationella badmintonförbundet att de skulle införa en ny regel: kvinnliga spelare måste ha kjol när de spelar. Motivering: att locka fler åskådare till sporten. Inte nog med att det känns otroligt ovidkommande för att utöva sporten på ett bra sätt så låter det som ett gäng gubbsjuka gubbar har suttit och spånat kring hur de ska få fler att titta på sporten. År 2011 trodde jag aldrig att jag skulle se en sådan regel födas. Det har hänt förut. Till exempel har volleybollspelande damer idag har små tajta shorts och tajta linnen. Måste man det för sportens skull? Nej!

Vi lever i en värld där vi talar om jämställdhet, jämlikhet och allas lika värde. Jag upplevde det som att vi tagit ett stort kliv ifrån en objektifiering av människor, kvinnor som män, men jag verkar haft fel. Många inom civilsamhället lägger ner mycket kraft, tid och energi på att stärka ungas självkänsla och få dem att känna sig värda som de är. Många andra värnar om människans rättigheter, där rätten till sin egen kropp ingår. Är det då verkligen ok att ett idrottsförbund besluta om klädsel som går emot detta? Nej säger jag och som tur är många med mig. Internationella badmintonförbundet har fått dra tillbaka beslutet och har tillsatt en utredning. Så i väntan på resultatet går det bra att bli lite upprörd, låta lite och hoppas att regler av den sorten snart är ett minne blott i alla sporter.

Läs tidningsartiklar här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar