onsdag 11 maj 2011

Föräldrastöd på webben

Både under mitt nuvarande jobb och under min praktik i Härryda jobbade vi mycket med föräldrastöd. Eftersom jag själv inte är förälder har det varit mycket ny information för mig kring hur föräldrastödkedjan ser ut, från det man blir gravid och besöker MVC fram till de universella kurser som erbjuds tonårsföräldrar. Det är intressant att man ofta ser föräldrastöd som en insats för att minska den psykiska ohälsan hos unga och jag ser fram emot resultaten från de olika studier som pågår runt om i landet just nu. Jag har läst mycket genus och hälsa och hoppas framför allt att nån lyfter upp hur genus- och HBT-perspektivet ser ut inom föräldrastöd, det är jag riktigt nyfiken på hur det ser ut inom de här insatserna!

Jag har försökt sätta ihop lite information till föräldrar i vår kommun på www.falkenberg.se/foraldrastod men sneglar avundsjukt på Familjepeppen i Umeåregionen och Det goda föräldraskapet i Växjö som har superhäftiga webbplatser för sitt lokala föräldrastöd. Är det nån som har fler tips på bra föräldrastödssidor på webben?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar