fredag 13 maj 2011

Sociala nätverk IRL och online.

(Inlägg skrevs igår men pga tekniskt strul postas det idag istället.)




Den kommunala mat-och-sov-klockan ringer även i Halmstad.


Idag har jag varit i Halmstad hela dagen. Började morgonen med ett regionalt möte där representanter från olika kommuner i Region Halland tillsammans diskuterade föräldrastöd. Alltid givande att höra hur andra gör och få input på det egna arbetet. Jag hade en egen punkt om hur vi skulle kunna marknadsföra föräldrastöd via nätet och sociala medier. Allt som har med internet (!) att göra är lite av ett hjärteämne för mig, jag skrev min kandidatuppsats om nätkommunikation och hälsa och har utbildat inom området unga, sex och nätet.

Vad gäller marknadsföringsbiten fick jag precis färsk information på en nätkonferens med SKL om sociala medier. Den handlade mycket om det juridiska (offentliga handlingar, PUL, kränkande kommentarer, etc) och andra viktiga frågor att beakta inom kommuner och landsting. 

SKL har samlat användbar info på: www.skl.se/socialamedier. Även Datainspektionen har matnyttiga tips vad gäller lagar och regler.

Vill man ha inspirerande exempel när sociala medier används på att skapa dialog med medborgarna föreslår jag att man kollar in min gamla hemkommun Karlstad på facebook eller Borås stad på Twitter eller Staffanstorps webbplats som är gjord så att invånarna lätt ska kunna kommentera sidans innehåll. Har ni fler goda exempel på hur sociala medier används inom folkhälsa så tipsa gärna i kommentarsfältet. Även bloggar är välkomna, så kan vi lägga till dem i blogglistan här till höger!

posted from Bloggeroid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar