tisdag 10 maj 2011

Pappersarbetet


Tillåt mig berätta om de mer vardagliga problemen jag stött på sen jag började jobba. En sak jag funderat mycket över sen jag började är hur man mest effektivt sammanställer enkäter som är ifyllda för hand. Jag gör som så att jag har en tom enkät och sätter ett streck (gärna med röd penna) för varje svar under tiden som jag bläddrar igenom alla enkäter manuellt (hittills har det dock aldrig rört sig om fler än ca 30). Sen räknar jag strecken och för över denna data till en word-tabell. Kanske gör ett snyggt diagram i Excel om jag har tid över och nån kan tänkas vara intresserad av det.

Gjorde kanske för få enkätstudier på universitetet och trodde naivt att det skulle finnas ett sätt att läsa av precis ALLT maskinellt. Sätter uppenbarligen orimliga förhoppningar till tekniken.

På tal om pappersarbete har jag även haft chansen att fundera över vilket som är det bästa sättet att sätta ihop en hög med papper. Är det bara jag eller blir det extremt mycket papper i den här branschen? Föredrar att sätta ihop i följande ordning (se bild nedan):

1. Häftapparat
2. Gem
3. En sån där vit klämma

3 kommentarer:

  1. Så gjorde jag också när jag sammanställde fler än 100 enkäter, i flera omgångar... vet inget snabbare sätt!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle starkt rekomendera statistikprogrammet SPSS (vilket alla mina studenter får läsa sig på B-nivå) för att sammanställa enkäter och göra analyser och sammanställningar. Fungerar mycket bra!

    SvaraRadera
  3. Då fortsätter jag så tills nån kommer med ett bättre förslag, i det här fallet var det mest kommentarerna jag ville åt. Såg att nån hade nämnt SPSS, ser med skräckblandad förtjusning fram emot den dagen då jag behöver använda det programmet igen... /Katrin

    SvaraRadera